سلامت ریه ها برای احساس بهترین حالت ضروری است. با این حال ، عوامل مشترک ، از جمله قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سموم محیطی ، و همچنین خوردن یک رژیم غذایی التهابی ، می تواند آسیب این جفت ارگان های مهم را وارد کند.

علاوه بر این ، شرایط رایج ، مانند آسم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و فیبروز ریوی ، می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد (1 منبع معتبر ، منبع 2 معتبر).

با این حال ، تحقیقات نشان داده است که اصلاح سبک زندگی ، از جمله پیروی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی ، می تواند به محافظت از ریه ها و حتی کاهش آسیب ریه و علائم بیماری کمک کند.

علاوه بر این ، مواد مغذی و غذایی خاص مشخص شده اند که به ویژه برای عملکرد ریه مفید هستند.

در اینجا 20 ماده غذایی وجود دارد که ممکن است به تقویت عملکرد ریه کمک کند.

1. چغندر و سبزی چغندر
ریشه و سبزیجات گیاه چغندر با رنگ پر جنب و جوش حاوی ترکیباتی است که عملکرد ریه را بهینه می کند.

سبزیجات چغندر و چغندر سرشار از نیترات است که نشان داده شده است برای عملکرد ریه مفید است. نیترات به شل شدن رگ های خونی ، کاهش فشار خون و بهینه سازی جذب اکسیژن کمک می کند (3 منبع معتبر).

نشان داده شده است که مکمل های چغندر باعث بهبود عملکرد بدنی و عملکرد ریه در افراد مبتلا به بیماری ریه ، از جمله COPD و فشار خون ریوی ، بیماری که باعث فشار خون در ریه ها می شود (منبع 4 ، منبع 5 معتبر).

علاوه بر این ، سبزیجات چغندر مملو از منیزیم ، پتاسیم ، ویتامین C و آنتی اکسیدان های کاروتنوئید است - همه آنها برای سلامت ریه ضروری هستند (منبع 6).

2. فلفل
فلفل از غنی ترین منابع ویتامین C است ، ماده مغذی محلول در آب که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن شما عمل می کند. دریافت کافی ویتامین C برای کسانی که سیگار می کشند بسیار مهم است.

در حقیقت ، به دلیل اثرات مخرب دود سیگار بر ذخیره آنتی اکسیدان های بدن شما ، توصیه می شود افرادی که سیگار می کشند 35 میلی گرم ویتامین C اضافی در روز مصرف کنند (7).

با این حال ، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری ممکن است از دوزهای بالاتر ویتامین C بهره مند شوند و افراد سیگاری با مصرف ویتامین C بالاتر از کسانی که ویتامین C کمتری دارند عملکرد ریوی دارند (منبع 8).

مصرف فقط یک عدد فلفل قرمز شیرین با اندازه متوسط ​​(119 گرم) 169٪ از مقدار توصیه شده ویتامین C را تأمین می کند (9 منبع معتبر).


3. سیب
تحقیقات نشان داده است که خوردن منظم سیب ممکن است به ارتقا function عملکرد ریه کمک کند.

به عنوان مثال ، مطالعات نشان می دهد که مصرف سیب با کاهش آهسته عملکرد ریه در افراد سیگاری سابق همراه است. علاوه بر این ، مصرف پنج یا بیشتر سیب در هفته با عملکرد بیشتر ریه و کاهش خطر ابتلا به COPD همراه است (10 منبع معتبر ، منبع 11 اعتماد).

مصرف سیب همچنین با کاهش خطر ابتلا به آسم و سرطان ریه در ارتباط است. این ممکن است به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در سیب ، از جمله فلاونوئیدها و ویتامین C باشد (منبع 12).

چگونه یک سیب را پوست کنیم
4. کدو تنبل
گوشت کدو تنبل با رنگ روشن حاوی انواع ترکیبات گیاهی سلامت ریه است. آنها به ویژه از نظر کاروتنوئیدها ، از جمله بتا کاروتن ، لوتئین و زاگزانتین غنی هستند - همه آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند (منبع 13).

مطالعات نشان می دهد که داشتن سطح بالاتر کاروتنوئید در خون با عملکرد بهتر ریه در هر دو جمعیت مسن و جوان ارتباط دارد (14 منبع معتبر ، 15 منبع معتبر).

افرادی که سیگار می کشند ممکن است از مصرف بیشتر غذاهای غنی از کاروتنوئید مانند کدو تنبل بهره مند شوند.

شواهد نشان می دهد که غلظت آنتی اکسیدان های کاروتنوئید در افراد سیگاری 25٪ کمتر از افراد غیر سیگاری است که می تواند به سلامت ریه آسیب برساند (16 منبع معتبر).


5. زردچوبه
از زردچوبه به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی غالباً برای تقویت سلامت کلی استفاده می شود. کورکومین ، ماده اصلی فعال در زردچوبه ، ممکن است به ویژه برای حمایت از عملکرد ریه مفید باشد (منبع 10).

مطالعه ای روی 2478 نفر نشان داد که مصرف کورکومین با بهبود عملکرد ریه ارتباط دارد. بعلاوه ، عملکرد ریه افراد سیگاری که بیشترین میزان مصرف کورکومین را داشتند به طور قابل توجهی بیشتر از افراد سیگاری بود که مصرف کورکومین کم داشتند (17 منبع معتبر).

در حقیقت ، مصرف زیاد کورکومین در افراد سیگاری در مقایسه با سیگاری هایی که کورکومین مصرف نمی کردند ، با 9.2 درصد عملکرد بیشتر ریه همراه بود.

6. محصولات گوجه فرنگی و گوجه فرنگی
گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی از جمله غنی ترین منابع غذایی لیکوپن ، آنتی اکسیدان کاروتنوئید است که با بهبود سلامت ریه در ارتباط است.

نشان داده شده است که مصرف محصولات گوجه فرنگی التهاب مجاری تنفسی را در افراد مبتلا به آسم کاهش می دهد و عملکرد ریه را در افراد مبتلا به COPD بهبود می بخشد (منبع 11).

یک مطالعه در سال 2019 بر روی 105 فرد مبتلا به آسم نشان داد که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی با شیوع کمتری از آسم کنترل شده همراه است. به علاوه ، مصرف گوجه فرنگی همچنین با کاهش عملکرد ریه در افراد سیگاری سابق همراه است (11 منبع معتبر ، منبع 18 اعتماد ، منبع معتبر 19).

7. زغال اخته
زغال اخته مملو از مواد مغذی و مصرف آنها در هکتار است.

https://is.gd/Pc0f9b