بسیاری از افراد موهای قوی و سالم می خواهند ، به خصوص با افزایش سن.

جالب اینجاست که موهای شما در حدود 0.5 اینچ (1.25 سانتی متر) در هر ماه و 6 اینچ (15 سانتی متر) در سال رشد می کند. سرعت رشد آن به عواملی مانند سن ، سلامتی ، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد.

اگرچه شما نمی توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید ، رژیم غذایی چیزی است که شما بر آن کنترل دارید. در حقیقت ، مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می تواند منجر به ریزش مو شود.

از طرف دیگر ، خوردن رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می تواند به رشد مو کمک کند ، به خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو شوید.

در اینجا 14 بهترین غذایی که می توانید برای تقویت رشد مو بخورید وجود دارد.

1. تخم مرغ
تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است ، دو ماده مغذی که ممکن است رشد مو را تقویت کند.

خوردن پروتئین کافی برای رشد مو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا فولیکول های مو از بیشتر پروتئین ها ساخته شده اند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث تقویت ریزش مو می شود (1 منبع معتبر).

بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است ، به همین دلیل مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می تواند به بهبود رشد مو در افرادی که کمبود بیوتین دارند کمک کند (2).

با این وجود ، اگر رژیم غذایی متعادل مصرف می کنید ، کمبود بیوتین غیر معمول است. شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد افراد سالم از مصرف بیشتر بیوتین سود می برند (منبع 3Trusted).

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی ، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می شود آنها یکی از بهترین مواد غذایی برای مصرف بهینه موها باشند (4).

خلاصه
تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است که برای سلامتی و رشد مو اهمیت دارند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو ارتباط دارد.
2. انواع توت ها
انواع توت ها با ترکیبات مفید و ویتامین هایی وجود دارند که ممکن است باعث رشد مو شوند.

این شامل ویتامین C است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد.

آنتی اکسیدان ها می توانند در محافظت از فولیکول های مو در برابر آسیب در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند (5 منبع معتبر ، منبع 6Trusted).

به عنوان مثال ، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی 141٪ از نیازهای روزانه ویتامین C شما را تأمین می کند (7).

همچنین بدن از ویتامین C برای تولید کلاژن استفاده می کند ، پروتئینی که به تقویت مو کمک می کند تا از شکنندگی و شکنندگی آن جلوگیری کند (8Trusted Source، 9Trusted Source).

از این گذشته ، ویتامین C بدن را در جذب آهن از رژیم غذایی کمک می کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو در ارتباط است (منبع 10Trusted).

خلاصه
انواع توت ها با ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی که ممکن است رشد مو را تقویت کند ، پر شده اند. به عنوان مثال ، توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک می کند ، دو عامل که می تواند باعث رشد مو شود.

3. اسفناج
اسفناج یک سبزی سبز سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند فولات ، آهن و ویتامین های A و C است که همگی باعث رشد مو می شوند (11).

ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب شدن پوست سر کمک می کند تا موها را سالم نگه دارد (12Trusted Source، Source 13Trusted).

یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 54٪ از نیازهای ویتامین A روزانه شما را تأمین می کند (11).

اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن از گیاه است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را در بدن خود حمل کنند تا سوخت و ساز بدن شما را تقویت کرده و به رشد و ترمیم آنها کمک کند.

علاوه بر این ، کمبود آهن به ریزش مو مرتبط است (منبع 10Trusted).

خلاصه
اسفناج مملو از فولات ، آهن و ویتامین های A و C است که باعث رشد مو می شود. کمبود این مواد مغذی ممکن است به ریزش مو منجر شود.
4- ماهی چرب
ماهی های چرب مانند سالمون ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند.

آنها منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با رشد مو ارتباط دارند.

یک مطالعه در 120 زن نشان داد که مصرف یک مکمل حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان ها ریزش مو و افزایش تراکم مو را کاهش می دهد (15Trusted Source).

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف یک مکمل روغن ماهی باعث کاهش چشمگیر ریزش مو و افزایش رشد مو در خانمهایی که دارای موهای نازک هستند (منبع 16Trusted) است.

با این وجود ، مطالعات اندکی در مورد اسیدهای چرب امگا 3 و رشد مو وجود دارد. قبل از اینکه متخصصان بهداشت بتوانند توصیه های لازم را انجام دهند ، مطالعات بیشتری لازم است.

ماهی چرب همچنین منبع خوبی از پروتئین ، سلنیم ، ویتامین D3 و ویتامین های B ، مواد مغذی است که ممکن است به تقویت موهای قوی و سالم کمک کند (17).

ماهی قزل آلا را بصورت آنلاین خریداری کنید.

خلاصه
ماهی های چرب مانند سالمون ، شاه ماهی و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با بهبود رشد و تراکم مو ارتباط دارند. با این وجود ، فقط مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد ، بنابراین به موارد بیشتری نیاز است.

 

https://is.gd/splMfc