هزاران ماده شیمیایی صنعتی وجود دارد. برخی برای ساخت کالاهای مصرفی ، برخی دیگر برای ایجاد انرژی استفاده می شوند و برخی حتی در تولید سایر مواد شیمیایی صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کدام مواد شیمیایی برای تولید صنعتی در مقیاس جهانی از اهمیت بیشتری برخوردارند؟
اسید سولفوریک (H2SO4)

اسید سولفوریک رایج ترین ماده شیمیایی صنعتی در جهان است. کاربرد اصلی آن در ساخت اسید فسفریک است که ماده اصلی آن در اکثر کودهای شیمیایی است. اسید سولفوریک یک عنصر اساسی برای ساخت فلز به ویژه در تولید مس و روی و همچنین تمیز کردن فولاد است. میزان تولید اسید سولفوریک بیش از 3٪ در سال رشد می کند و به میزان زیادی توسط تقاضای منطقه آسیا و اقیانوسیه رانده می شود.

اتیلن (C2H4)

سالانه بیش از 150 میلیون تن اتیلن تولید می شود ، بیش از سایر ترکیبات آلی دیگر. تقاضای آن در بخش عمده می تواند به پیشرفتهای در تولید پلیمر ، به ویژه پلی اتیلن ها نسبت داده شود. همچنین می توان از آن برای ساخت سایر مواد شیمیایی صنعتی مانند اتانول استفاده کرد. اتیلن چگونه تولید می شود؟ معمولاً از طریق ترک خوردگی بخار نفت خام ناشی از فرآیندی که معمولاً به عنوان "شکست" شناخته می شود.

هیدروکسید سدیم (NAOH)

هیدروکسید سدیم یک ترکیب معدنی است که برای بسیاری از صنایع بسیار حیاتی است. این مورد برای کاربردهای صنعتی اعم از تولید کاغذ تا توسعه نساجی گرفته تا تولید مواد تمیز کننده استفاده می شود. سالانه بیش از 70،000،000 تن تولید می شود. این به طور معمول به عنوان یک محصول مشترک در هنگام تولید کلر بدست می آید. محبوبیت آن تا حد زیادی به ارزان بودن و توانایی آن در "تمیز کردن" گازها برای از بین بردن موثر اسیدها در هنگام سوختن بستگی دارد.

پروپیلن (C3H6)

پروپیلن همچنین به عنوان پروپن و / یا متیل اتیلن شناخته می شود ، یک ترکیب گاز آلی است. این یک محصول طبیعی فرایند تخمیر است و آن را به یک ترکیب شیمیایی مهم برای پیشرفت در بخش شیمی سبز تبدیل می کند. در مقابل ، این نیز از سوخت های فسیلی تولید می شود. پروپن برای صنعت پتروشیمی و به عنوان ماده اولیه برای محصولات متنوع بسیار قابل توجه است. بیش از 85،000،000 تن از آن هر سال در سطح جهان تولید می شود ، در درجه اول به عنوان سوخت یا برای تولید لاستیک / پلاستیک.

نیتروژن (N2)

صدها میلیون تن گاز نیتروژن هر ساله تولید می شود. با ترکیب با هیدروژن ، نیتروژن آمونیاک تولید می کند ، که خود یک ماده شیمیایی مهم صنعتی است. ازت برای مجموعه ای از محصولات از جمله کود ، پارچه ، رنگ و حتی مواد منفجره استفاده می شود. به عنوان یک گاز ، "جو غیر واکنشی" را ایجاد می کند ، بنابراین برای حفظ غذاها و در صنعت الکترونیک استریل مفید است. از نظر فرم مایع ، نیتروژن برای تحقیقات پزشکی و حفظ آن اهمیت دارد. نیتروژن معمولاً با استفاده از فرآیندی به نام تقطیر کسری تولید می شود.