منتول « Menthol » :

منتول یکی از گیاهان داروهایی با خواص زیاد و پرکاربرد است. یک ماده ی آلی، واردات منتول ترکیبی از روغن گیاهان دارویی است و جنبه های درمانی زیادی دارد. در ادامه، با خواص و کاربردهای آن آشنا می شویم.

 

منتول
FDA منتول را ماده ای مطمئن و مؤثر برای معالجه علائم سرماخوردگی می داند. قرار گرفتن در معرض مستقیم مقادیر زیاد منتول در حیوانات گزارش شده است اما هیچ مطالعه ای برای تعیین اثرات منتول بر روی انسانهایی که مصرف طولانی مدت دارند انجام نشده است. در اینجا توصیف شده است یک گزارش مورد نادر از قرار گرفتن در معرض مزمن մենبول و اثرات آن بر روی سیستم های پوستی ، دستگاه گوارش و عصبی [50A].

گزارش پرونده
یک مرد 86 ساله پس از پیدا شدن بی احتیاطی توسط همسایگان به اورژانس ارائه شد. او بدون یادآوری وقایع اشتباه گرفته شد. او از ضعف و درد عمومی عضله شکایت می کرد. وی هیچ داروی تجویز نشده ای را انجام نمی داد و قبلاً هرگز یک پزشک مراقبت های اولیه ندیده بود. وی سیگار کشیدن ، الکل یا مصرف غیرقانونی مواد مخدر را تکذیب کرد.

بررسی سیستمها برای سوزش سر دل ، زخمهای مکرر آفت دهان ، اسهال متناوب ، سرگیجه و بی حسی هنگام راه رفتن معنی دار بود. در معاینه ، علائم حیاتی برای BP از 94/166 میلی متر جیوه قابل توجه بود. او از نظر زمان و مکان از هم گسسته بود اما توانست دستورات ساده را دنبال کند. معاینه پوستی ضایعات متعدد پوستی در ماکولر را در اندازه های مختلف از قطر 1 تا 3 سانتی متر نشان داد. این ضایعات با پوسته های زرد خشک بالای پیشانی ، پوست سر ، تنه و اندام پوشانده شده بودند. بعداً ، بیمار اعتراف کرد که سالها دچار این ضایعات شده است. معاینه عصبی کاهش عمومی در قدرت عضلات را نشان داد. گیت ناپایدار بود و به کمک نیاز داشت. معاینات قفسه سینه و قلب و عروق او قابل توجه نبود.

پس از بستری در بیمارستان ، وی روی مایعات داخل وریدی شروع شد. تصور می شد آنزیم های کبدی به دلیل افزایش عظیم کراتینین کیناز ، که با مایعات بهبود یافته است ، افزایش می یابد. عملکرد کلیه بهبود نیافته و بیمار همچنان با ادرار رنگ قهوه ای تیره ، الیگوریک بود. نکروز حاد لوله ای تأیید شد و همودیالیز شروع شد. بیمار در مهارکننده های پمپ پروتون برای سوزش سر دل شروع شد. بهبودی او کند بود ، اما او هوشیارتر و جهت گیری تر شد و توانست در برابر آتاکسی قابل توجه ایستادگی کند.

در صورت عدم وجود دلیل بارز در اغما و آتاکسی ، تاریخچه مفصلی بیشتر از جمله عادتهای غذایی به دست آمد. بیمار روزانه به مدت 20 سال دو کیسه قطره سرفه سرشار از منتول مصرف کرد. او این قطرات را عمدتاً به دلیل هالیتوز مصرف می کرد. تعیین مقدار منتول مصرفی بیمار دشوار بود. با این حال ، براساس مارک مصرفی وی ، غلظت منتول 10 میلی گرم در هر قطره بود. بیمار مصرف سایر داروهای بدون نسخه را تکذیب کرد.

در حین بستری ، بیمار به صورت بالینی به پیشرفت خود ادامه داد ، اما نتوانست فعالیتهای روزمره خود را حفظ کند. وی برای معالجه فیزیکی به یک مرکز توانبخشی مرخص شد. عملکرد کلیه وی تا حدی بهبود یافت ، اما همچنان به روش همودیالیز باقی مانده است. پس از ترخیص ، وی در هفته های 4 ، 8 و 12 با قرار ملاقات های بعدی با پزشک مراقبت های اولیه انجامید. ضایعات پوستی ، GI و علائم عصبی وی ناپدید شد و وی توانست 6 ماه پس از متوقف کردن قطرات منتول ، عملکرد کل بدن خود را به دست آورد.

 

منبع : https://is.gd/ktqoK3