شرکتهای بازرگانی دولتی کشاورزی و کشورهای در حال توسعه: برخی از موضوعات در زمینه مذاکرات WTO [58]
هدف این مقاله در نظر گرفتن نقشی است که ممکن است کشورهای در حال توسعه مایل به حفظ بنگاههای تجاری دولتی (STE) در کشاورزی باشند. محدودیت های بیشتر در مورد STE ها توسط برخی از اعضای سازمان تجارت جهانی در مذاکرات در حال انجام در مورد کشاورزی به شدت مورد حمایت قرار می گیرد و می تواند به ضرر منافع کشورهای در حال توسعه باشد ، در حالی که چنین شرکتهایی نقش بسیار گسترده تری - شاید توجیه پذیرتر از کشورهای توسعه یافته داشته باشند. در این مقاله چگونگی تعریف و تنظیم تجارت دولتی در WTO مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات درک شده مرتبط با STE هایی را که احتمالاً در مذاکرات کشاورزی وجود دارد ، در نظر می گیرد. این امر نقش واقعی و بالقوه STE ها را در کشورهای در حال توسعه ارزیابی می کند و این قضیه را برای اجازه دادن به کشورهای در حال توسعه فراهم می کند تا گزینه استفاده از آنها را حفظ کنند.

1. شرکتهای بازرگانی دولتی کشاورزی در متن WTO

حدود 75 درصد از STE هایی که طبق ماده شانزدهم GATT به سازمان تجارت جهانی ابلاغ شده اند درگیر کشاورزی هستند. شیوع STEs در کشاورزی "از این باور ناشی می شود که تجارت دولتی وسیله ای مناسب است که توسط آن دولتها می توانند اهداف سیاست های مربوط به کشاورزی را برآورده سازند" (WTO 1995 ، بند 5). بیشتر STE هایی که نقش مهمی در بازارهای جهانی دارند و تقریباً کلیه شرکت های صادرات محور در کشورهای توسعه یافته مستقر هستند. علیرغم گرایش به خصوصی سازی در سالهای اخیر ، STE عاملهای مهم اقتصادی در کشورهای در حال توسعه هستند ، اگرچه تعداد کمی از آنها به اندازه کافی بزرگ برای تأثیرگذاری بر بازارهای بین المللی است.

اصول گات در مورد STE

تفاهم دور اروگوئه در مورد تفسیر ماده شانزدهم GATT STE ها را چنین تعریف می کند:

"شرکت های دولتی و غیردولتی ، از جمله تابلوهای بازاریابی ، که از حقوق یا امتیازات انحصاری یا ویژه ای اعم از اختیارات قانونی یا قانون اساسی برخوردار شده اند ، که در اعمال آنها از طریق خرید یا فروش خود از سطح یا جهت واردات یا صادرات تأثیر می گذارد. "
این ماده مستلزم آن است که STE ها مطابق با اصول کلی عدم تبعیض مقرر در توافق نامه عمل کنند. به طور خاص ، بند 1 بند (ب) مستلزم آن است که خرید یا فروش شامل واردات یا صادرات "صرفاً مطابق ملاحظات تجاری ، از جمله قیمت ، کیفیت ، در دسترس بودن ، بازاریابی ، حمل و نقل و سایر شرایط خرید یا فروش انجام شود و سرمایه گذاری را در اختیار این شرکت قرار دهد. سایر طرفهای متعاهد فرصت کافی ...... برای شرکت در چنین خریدها یا فروشهایی شرکت می کنند. " استثنائاتی برای STE با انحصار واردات وجود دارد که طبق ماده 2 GATT توسط برنامه اعطای کشور محدود می شود. به همین ترتیب ، صادرات STE که برای تثبیت قیمت های داخلی کالاهای اصلی نیز مفید است ، از ماده معافیت های پرداختی طبق ماده VI گات معاف هستند. بیشتر STE هایی که درگیر در کشاورزی می شوند واجد شرایط یکی یا هر دو این استثنا هستند.
انواع STEs کشاورزی

تابلوهای بازاریابی قانونی ، که به عنوان مقامات بازاریابی قانونی یا تابلوهای کنترل نیز شناخته می شوند ، رایج ترین نوع STE در بخش کشاورزی است. چنین تابلوهایی ممکن است اهداف یا کلیه اهداف زیر را داشته باشند: تثبیت قیمت داخلی ، تنظیم بازار و کنترل و ارتقاء صادرات. آنها معمولاً انحصارهای تحریم شده تحت نظارت تولیدکننده و دارای اختیارات انحصاری برای طیف گسترده ای از مداخلات بازار مانند تنظیم و خرید تولید داخلی ، تعیین قیمت مصرف کننده و تولیدکننده ، کنترل توزیع داخلی و انجام تجارت خارجی هستند. آنها به طور معمول کنترل حرکت ، قیمت گذاری ، استانداردهای کیفیت و بازاریابی محصولات کشاورزی را پوشش می دهند. انواع دیگر STE ها عموماً اهداف محدود تری دارند و مداخلات بازار کمتری را انجام می دهند. به عنوان مثال ، انحصارهای مالی عمدتاً مربوط به کنترل تولید ، بازاریابی و توزیع کالاهایی است که پیامدهای مالیاتی یا بهداشت عمومی از جمله نمک ، دخانیات و الکل وجود دارد. آژانس های کانال سازی دارای حق انحصاری برای واردات یا صادرات یک کالای خاص با هدف تثبیت قیمت های داخلی یا منابع داخلی یا جیره بندی ارز هستند.